Tuesday, 27 January 2015

Syukran Si Akar

Senang nak minta
Tapi tak senang nak dapat
Senang nak dapat
Tapi tak senang nak memberi

Biar seteguk air dimakan
Biar sesuap nasi diminum
Asal kenyang dimata dan dihati

Syukran itu akarnya segala berkat
Insyaallah tak alpa

Friday, 23 January 2015

Seribu satu tinggal satu

Dalam seribu satu awan
Biar hilang seribu awan dilangit
Tinggalkanlah aku walau satu sahaja
Untuk menemani aku dikala keluh kesah
Kerna disitulah terpancarnya seorang...sahabat


awan pagi dari laman rumah

Wednesday, 21 January 2015

Semangat

Jenguh ke langit
Cahaya masih disana
Walau gelap semalam
Syukur padaMu Ya Sang Pencipta
Kerna dgn izinMu
Ku masih menghirup udara mu
Ku masih berdiri
Ku masih mampu makan
Ku masih saksikan semesta yg terbentang
Sungguh ku sayang semuanya
Moga masih disini
Semangat mungkin pucat
Tapi takkan cacat dihati
Dgn izinMu

-semangat.noktah-

Tuesday, 20 January 2015

Feras

Feras
Bila sudah jadi
Baru kita nampak boleh duduk sama meja
Atau duduk meja berbeza

Lagi feras kalau ...
Meja sama tapi tak menyapa
Makan sendiri
Minum sendiri
Sapa sendiri
Haha sendiri

Mampu senyum
Baik-baik saja tangan tadah ke Dia
Doa baik-baik

-noktah-

* feras = frust

Saturday, 17 January 2015

Karma

Karma
Hidup dilitupi dgn banyak karma
Hari-hari bersama karma
Lihat kiri
Lihat kanan
Lihat cermin
Tanya diri
Ada karma?
Macam cermin
Sebungkus tangan ke arah cermin
Sebenarnya ke arah tangan sendiri
Bila dah jadi
Ampun jadi semudah kenyitan mata
Tapi ibarat si pemadam hilang tah kemana
Tak mampu padam
Itulah karma

-noktah karma-

Friday, 16 January 2015

Tahu

Tak tahu
Tak mahu tahu
Tahu tapi buat tak tahu
Kadang pusing-pusing juga

Maaf kalau tak cerdik
Si Cerdik datang dari hati nurani
Si Pandai datang dari tolok akal

Belajar tak tinggi mana
Tapi jiwa pacak memang tinggi
Cuma tak terlihat dek sepasang mata
Kadang tercela dek sang musibat

-si kecik si rendah-

Thursday, 15 January 2015

Epal

Aku tau dgn siapa patut aku bg gelaran.
Contohnya, "abang", "kakak", "uncle", "auntie", "nenek"... dan macam-macam lg.
Sebab aku "kenal siapa" mereka.
Aku takkan tunduk semudah 1 2 3 utk mengiakan bila mendengar org lain memberikan gelaran utk mereka.
Maaf ya.
Kalau dah epal hijau, kau takkan dapat tipu org dgn kata "aku epal merah".

**takkan mengiakan**

Wednesday, 14 January 2015

Sangat Win!

Dapat belajar buat time-lapse video
Sangat win okay
Guna apa?
Telefon mudah alih sahaja
Ngeh .. (sengeh)

Kbai

Monday, 12 January 2015

Aplikasikan

Hari ni asyik nampak perkataan itu je.
Tipula kalau kata hati tak tercuit.
Tapi tak apa, itu hanya sekadar kertas.
Nuntut hingga kelangit tapi tak berkhidmat tak guna juga.
Si luncai pnh ckp, "yg penting aplikasikan apa kau yg dah belajar" ..
Bukan masa ku lagi..
Aku redha saja.
Aku layankan saja.
Aku abaikan saja.
Aku ..
.. dah.. nak mandi! Lalala..

-lalalala-

Sunday, 11 January 2015

Perhati

Aku hidup dgn prinsip yg senang
Tiada duit? Masih bernafas
Gaji kecil? Masih bernafas
Banyak masalah? Masih bernafas
Pakai biasa? Masih boleh sarung
Kereta biasa? Masih boleh jalan
Motor 12tahun? Masih teguh

Gaji besar siapa yg tak mahu
Duit banyak siapa yg tak mahu
Hidup senang siapa yg tak mahu
Kereta mewah siapa yg tak mahu
Motor super duper siapa yg tak mahu
Semuanya dunia belaka
Si Dia kalau nak tarik tu cuma dgn sekelip mata
Kerna semuanya diturunkan oleh-Nya

Jadi ...
Aku tak perlu duduk ditempat tinggi
Aku tak perlu kayuh mahal-mahal
Aku tak perlu sarung emas

Hidup biar simple
Kalau ada, adalah
Kalau tiada, tiadalah
Jangan semakkan rimba dgn byk sgt cendawan
Nanti berkulat susah

Asalkan semuanya .. kita mampu senyum

-percaya pada rezeki diberiNya-

Wednesday, 7 January 2015

Ada apa dalam poket doraemon?

Ada apa dalam poket doraemon?
Macam-macam ada.
Ubat
Lampu
Kipas
Dompet
Pewangi

..
..

Skru driver?
Roti sosej??

Ok anda hebat!

Cerita Fun 2015 bersambung lagi..

** Kalau ada pintu sukahati aku suka. Senang nak pergi kerja, bercuti, JJCM, JJCP, naik KLCC tak payah bayar... eh macam-macam lagi la, toksah nak gadoh. Hahaha!~


ini kartun paling win. pukul 7pm hari sabtu. balik dari main bola cepat-cepat.

Thursday, 1 January 2015

Aktifkan

Aktifkan diri untuk menangkap sang alam,
Permulaan yang bak kata si saleh "promising",
Tapi dgn izin Sang Pencipta juga,
Moga ini permulaan sesuatu yang lebih baik buatku.
Ayuh! Satu langkah diikuti dgn berpuluh langkah.

Hari ini aku disini. Taman Tasik Titiwangsa. Ini hasil tangkapanku. Hoyeah!